תולעת הפארק

טיפול בתולעת הפארק

תולעת הפארק,  או בשמה המדעי ספירוצרקה לופי (Spirocerca lupi),  הינה תולעת התוקפת כלבים ובין אחת המחלות הנפוצות ביותר בישראל.

מהו מקור השם "תולעת הפארק" ?

שמה של התולעת ניתן לה עוד בשנות ה 80 המוקדמות כיוון שהתגלתה באזור הפארק הלאומי ברמת גן. אך כיום היא נפוצה בכל רחבי הארץ מחרמון עד אילת.

תולעת הפארק

מי עלול להדבק ?

תולעת הפארק מדביקה כלבים בעיקר.

כיצד נדבקים ?

הטפיל מופץ ע"י חיפושיות זבל ממינים רבים אשר נפוצות בכל מקום בארץ. החיפושית נושאת את השלבים הראשונים בחיי הטפיל = ביצים,  כאשר כלבים אוכלים חיפושית או את צרכיהם (אפילו ליקוק של קרקע או אכילת דשא יכולים להדביק).  הטפיל מגיע לקיבת הכלב ושם מתחיל להתבגר. בבגרותה,  התולעת נודדת לושט ומתיישבת בדופן הושט. לאחר תקופה מסוימת הגוף יוצר תגובה דלקתית חריפה במקום ומתחילה יצירה של מסה. התולעת הבוגרת מטילה ביצים לתוך חלל הקיבה ומשם הביצים יוצאים החוצה בצואת הכלב, והתהליך חוזר חלילה… המסה שנוצרה בושט מפריעה למעבר המזון, לנשימה ואף יכולה להפוך לגידול סרטני!

חשוב להבין כי הכלבים נמצאים בסכנת הדבקות אפילו בחצר הבית ואפילו כלבים הגרים בדירה.

תסמינים של תולעת הפארק

בהרבה מקרים כלבים שנדבקים לא מראים סימנים חיצוניים עד שהנזק כבר רב מידיי.. התסמינים יכולים להיות מאוד מגוונים.  התסמינים הנפוצים ביותר הינם קשיים בבליעה, הקאות, בעיות נשימה ושיעול. אך ישנם סימפטומים רבים נוספים כגון : בעיות עצביות, גידולים קטנים בעור (כשהתולעת נודדת לאזורים אלה) ואף מוות פתאומי כתוצאה מפגיעה בכלי דם ראשי ודימום למוות.

בנוסף לתסמינים החיצוניים והמידע / ההסטוריה שמקבלים מהבעלים, ישנה אפשרות לבצע בדיקות מעבדה כגון: בדיקת צואה – לאיתור ביצים של התולעת אנדוסקופיה – הסתכלות לתוך הושט והקיבה ע"י צינורית מיוחדת. בבדיקה זאת אפשר לראות את התולעת עצמה ואת המסות במידה וישנן. לבדיקה זו יש צורך בהרדמה מלאה.

רנטגן – לאזור עמוד השדרה, ושט,  ריאות – כדי לבדוק נזק אפשרי במקומות אלה.

מהו הטיפול במקרה וכלב נדבק בתולעת הפארק?

על הכלב לקבל טיפול בזריקה,  המכילה חומר אשר משמיד את התולעים בשלבים השונים.  חומר זה ניתן במינון גבוה ובתדירות גבוהה בזריקה ע"י רופא וטרינר.  במקרים מסוימים יש צורך בניתוח לשם הסרת המסה / מסות מהושט ותיקון הנזק שנעשה ע"י התולעת.

כיצד ניתן למנוע נגיעות בתולעת הפארק ?

המניעה מתבצעת ע"י טיפול מונע הניתן בזריקה כל שלושה חודשים. חשוב להקפיד לבצע את הטיפול המניעתי בזמן.  במקביל מומלץ לטייל עם הכלב כאשר יש בפיו מחסום וכך להקטין משמעותית את הסיכוי להדבקות.

כמו כן,  חשוב לאסוף את צואת הכלבים בזמן הטיול וכך למנוע הדבקות אצל כלבים אחרים ויצירת סביבה נעימה יותר להולכי הרגל.